25 במרץ 2012

חוויות לימודים במכון ימאסה

את הפוסט (הארוך) הזה אני רושמת לכבוד כל מי שקורא את הבלוג ואומר לעצמו "וואלה, גם אני רוצה לנסוע ללמוד יפנית ביפן", אבל לא יכול/לא הצליח לקבל מלגה.

אז כפי שאני מניחה שאתם יודעים, אני לומדת במכון ימאסה. הוא נמצא במחוז אייצ'י (מרכז יפן), בעיר לא גדולה בסטנדרטים של יפן ("אוקזקי? אה, זה ה-countryside"), אבל די גדולה בסטנדרטים שלנו. לפני שאתחיל לספר בקצת יותר פירוט, הנה לינק לאתר המכון, ויש אפילו קצת מידע בעברית. אם נכנסתם לאתר, בוודאי קצת נרתעתם מהמראה המיושן. אך אל דאגה! האתר אומנם באמת קצת מרתיע מבחינת העיצוב שלו, אבל הוא מלא במידע. וכשאני אומרת מלא במידע, אני מתכוונת שאחרי שתעברו עליו, סביר להניח שכבר לא יהיו לכם שאלות לשאול על המכון, תהליך הקבלה ללימודים, הלימודים עצמם, וכו'.

אז נתחיל.

הלימודים

מכון ימאסה הוא בית ספר ללימודי השפה היפנית. כמוהו יש עוד רבים שפזורים ברחבי המדינה. יש להבדיל בין אוניברסיטה ביפן, שמציעה בין השאר לימודי שפה (לרוב במשך חצי שנה עד שנתיים, בלי אפשרות לקורס מקוצר או מזורז) לבין מכון ללימודי שפה. 

בימאסה ישנם קורסים המכוונים לאלה הרוצים ללמוד יפנית במשך שבועיים, וכאלה שרוצים להישאר פה וללמוד שנתיים. ניתן ללמוד במכון בין אם כבר עברתם את "מבחן הביקאות בשפה היפנית (JPLT)" ברמה 2 (שהיא הרמה שרוב התלמידים מעדיפים לקחת - לא מדבר כמו יפני אמיתי, אבל מדבר מספיק טוב כדי לעבוד ביפן), ובין אם אתם יודעים רק להגיד "בוקר טוב" ולא יותר מזה. 

יש קורסים המתמקדים בדיבור, יש קורסים המתמקדים בעסקים, ויש קורסים שיש בהם קצת מהכל. אני רשומה לקורס האקדמי (AIJP), ושם עובדים על דיבור, כתיבה, קריאה, שמיעה וכו'. בקורס זה עובדים עם ספרי לימוד, ויש מבחני כתיבה ושמיעה, ומבחני דיבור. כדי לעבור צריך לקבל במבחני הכתיבה והשמיעה 80 ויותר. 

הקורסים ב-AIJP מתחלקים לשלוש רמות: מתחילים (101-103), בינוניים (201-202) ומתקדמים (301-302). בשבוע הראשון להגעתכם למכון, תאלצו לקחת מבחן רמה שיקבע לאן תלכו. לכן, אם כמוני גם אתם למדתם לפני, כדאי שתחזרו קצת על החומר. ניתן לבקש לעבור אם אתם חושבים שהרמה שאתם נמצאים בה נמוכה מדי, אבל אני חושבת שזה תלוי בכמה טעויות עשיתם במבחן הרמה. 

מלבד הלימודים הרגילים, ניתן לקחת בסמסטר גם ארבעה קורסים בחירה. ניתן ללמוד קנג'י, שפה מנומסת, קורסי הכנה ל"מבחן הבקיאות בשפה היפנית", וגם קורסי תרבות כמו לבישת קימונו, קליגרפיה, קראטה, ועוד כל מני.

בשנה יש ארבעה סמסטרים, שאורכו של כל אחד שלושה חודשים. יש גם חופשים באמצע (חופשת החורף היא הארוכה ביותר). הסמסטרים הגדולים הם סמסטר הסתיו (מתחיל באוקטובר) וסמסטר האביב (מתחיל באפריל).

המכון
 


כתה
מגורים

בשונה ממכונים אחרים ללימודי שפה, שבהם אולי יספקו לכם את הכתה אבל דירה תאלצו למצוא בעצמכם, מכון ימאסה מספק מגורים. ישנן כל מני אופציות, כולן במרחק של עד רבע שעה הליכה בערך מהמכון. ניתן לבחור באופציה זולה, שכוללת חדר זוגי עם שירותים ומטבח משותפים לכל המעונות. אם יש לכם עוד קצת כסף, ניתן כמובן לבחור בחדר פרטי במעונות חדשים יותר, עם מטבח מאובזר למדי (במעונות הישנים יותר המטבח כולל כמה סירים, קומקום, וכירה חשמלית). 

החדר שלי במגורי U 


המטבח
שירותים


בנסוף למעונות ולדירות, ניתן לבחור גם לגור עם משפחה במשך כמה חודשים. זה מאוד משפר את כישורי השפה, וגם נחשפים לתרבות היפנית האמיתית. אם פרטיותכם חשובה לכם, ואתם לא כל כך רוצים לגור עם משפחה, אבל כן לראות בית יפני, ניתן לבחור באופציה של ביקורי בית (הום ויזיט). באופציה זו אתם מבלים רק סופשבוע אחד בחיק משפחה יפנית, ובדרך כלל המשפחה הזו תישאר אתכם בקשר ותוכלו לבקר אותם די הרבה (את שלי אני מבקרת פעם בחודש. ש' מבקר את שלו פעם בשבוע).

פעילויות אחרות

 במסגרת הלימודים במכון, ניתן לקחת חלק בפעילויות העשרה (על חלקן אפילו תקבלו תגמול). למשל, ניתן לבקר בגן ילדים, או בבתי ספר (לרוב ירצו שתבקרו שם כדי שתדברו עם הילדים באנגלית, אבל מילא). לפעמים יש טיולים עם תושבים אחרים באוקזקי, וכמעט כל סופשבוע יש טיול לאנשהו (ניתן להתרשם מהם פה).

יש גם פאב לסטודנטים (למרות שהבנתי שהוא עובר מקום בסוף החודש, או נסגר. לא ברור), ושם אפשר לבלות עם חברים ללימודים ועם יפנים אחרים שמדי פעם באים לשם. 

מה הנזק?

מיליון כסף. תוכלו להתרשם מהעלויות באתר. מה שכן, אפשר לעבוד. שכר המינימום ביפן גבוה יותר מזה בארץ, ואם תצליחו למצוא עבודה בהוראת אנגלית, אז זה בכלל יעזור לכם.

אם אתם מעוניינים, תציצו באתר. כמובן שניתן גם לפנות אליי בשאלות.

5 תגובות:

  1. פוסט מעשיר מאוד. תודה.
    אבל שתי שאלות לי אלייך: כתבת בעבר שאפשר ללמוד קצת עם עם ויזה של סטודנט, נכון?
    כמות העבודה שמותר לעשות מספיקה כדי לממן לימודים ומחייה?
    ובמה סטודנטים עובדים בד"כ - חוץ מאשר הוראת אנגלית?

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר לעבוד עד 28 שעות בשבוע. אני מכירה אנשים שעבדו כל יום והצליחו לממן הכל (בהוראת אנגלית משלמים הרבה).

      חוץ מזה אפשר לעבוד במלצרות, קופות, שטיפת כלים... כל מני עבודות קטנות כאלה. אבל מראה הזר קצת מקשה על חיפוש עבודה בתחומים שלא קשורים באנגלית...

      מחק
  2. וואו, פוסט מעולה, אני גם מתכנן ללמוד ביפן בעתיד ובאמת עניין אותי לדעת איך את עשית את זה.


    תודה רבה :)


    נ.ב
    אל תפסיקי לפרסם פוסטים! אני אוהד מושבע :)

    השבמחק
  3. האתר של המכון לא נפתח, אז אני מעוניינת לדעת: אם אני לא יודעת יפנית בכלל - כמה זמן ימשכו הלימודים עד לרמה טובה, מה טווח המחירים ואיך אני משכנעת את ההורים שלי שיתמכו בהחלטה שלי ללמוד יפנית ביפן?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,

      בדקתי עכשיו, והאתר כן נפתח.
      בכל מקרה, אם את לא יודעת יפנית בכלל, עד שתגיעי לרמה טובה יקחו לך 3 סמסטרים, כלומר 9 חודשים בערך.
      ממה שאני זוכרת, סמסטר אחד, כולל לימודים ומגורים, עלה לי בערך 20 אלף שקל.

      לגבי ההורים - לא יודעת, תלוי מי הם ומי את :)

      מחק